Bent u eigenaar van een appartement? Dan hebt u ongetwijfeld met de VvE te maken. Hieronder geven wij korte uitleg door middel van veelgestelde vragen. De inhoud van deze pagina vullen wij met regelmaat aan. Staat uw vraag er nog niet tussen? Neem dan telefonisch contact met ons op of gebruik het contactformulier. Wij helpen u graag.
Zodra een complex wordt opgesplitst in meerdere appartementsrechten is er sprake van een Vereniging van Eigenaars, oftewel de VvE. De VvE ziet toe op onderhoud en beheer van het gebouw en zorgt dat er voor onderhoud wordt gespaard.
Ja. Na de aankoop van een appartement bent u automatisch lid van de VvE. Dit komt omdat u met andere appartementseigenaren gezamenlijk eigenaar bent van de gemeenschappelijke gedeelten van het gebouw. Lid van de VvE is dus geen keuze, maar een wettelijke verplichting. Het lidmaatschap eindigt wanneer u uw appartement verkoopt.
De vergadering van eigenaars is het belangrijkste orgaan van de VvE. Met deze aanduiding wordt zowel het orgaan zelf als de algemene ledenvergadering (ALV) bedoeld. De vergadering neemt alle besluiten. Alle eigenaren hebben toegang tot deze vergadering en kunnen hun stem(men) uitbrengen op de te nemen besluiten. De vergadering is bevoegd om een bestuur te benoemen of te ontslaan.
Het bestuur van de VvE wordt gekozen door de vergadering van eigenaars en bestaat meestal uit een voorzitter, een penningmeester en een secretaris. Hoeveel bestuursleden zitting in het bestuur mogen hebben, staat beschreven in de akte van splitsing.
Het bestuur vertegenwoordigt de VvE en kan alle werkzaamheden die bij de bestuursfunctie behoren, zelf uitvoeren. De vergadering kan echter ook besluiten om de beheerwerkzaamheden uit te besteden aan een professioneel beheerder. Een beheerder is uitvoerend en adviserend aan het bestuur en daarmee aan de VvE. Te allen tijde is het de vergadering van eigenaars die de besluiten neemt en niet de beheerder.
De kascommissie is een controlerend orgaan. Reglementen geven als vereiste aan dat de kascommissie uit minimaal twee personen dient te bestaan. De kascommissie controleert de jaarrekening inhoudelijk en heeft daarbij inzicht in de gehele administratie, zoals facturen en bankafschriften. De kascommissie geeft vervolgens een inhoudelijk oordeel en een advies aan de vergadering over goedkeuring van de jaarrekening.
Naast een orgaan als de kascommissie, kan een VvE ook besluiten ondersteunende commissies te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan een technische commissie. Deze commissie adviseert het bestuur ten aanzien van technische aangelegenheden. De commissie kan in beperkte mate worden ingezet voor kleine onderhoudswerkzaamheden zoals vervanging van portieklampen, het afstellen van deurdrangers, etc.).
Een splitsingsakte is een notariële akte waarin de verdeling van een complex en de daarbij behorende grond in appartementsrechten is beschreven. De splitsingstekening laat de grenzen zien tussen de appartementen onderling en die van de gemeenschappelijke gedeelten. In de splitsingsakte vindt u een verwijzing naar het modelreglement dat voor uw VvE van toepassing is.
In het modelreglement staan rechten en plichten voor bewoners en eigenaren omschreven, zoals bepalingen over gebruik, kosten, onderhoud en beheer van gemeenschappelijke ruimten. Inmiddels bestaan er meerdere modelreglementen naast elkaar. Dat komt omdat bij de publicatie van een nieuw reglement door de KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) de reeds bestaande reglementen niet vervallen. Bij een nieuwbouwcomplex kiest men over het algemeen voor het nieuwste reglement. Een nieuw reglement geldt niet automatisch voor bestaande VvE’s. Het van toepassing verklaren van een nieuw modelreglement voor een oudere VvE, vereist een aktewijziging door notaris of advocaat.
In de splitsingsakte die u hebt ontvangen bij de aankoop van uw appartement, staat omschreven welk modelreglement op uw VvE van toepassing is.
Er zijn VvE's die naast de splitsingsakte en het modelreglement een huishoudelijk reglement hebben. Veelal gaat het dan om leefregels en/of gebruiksregels met betrekking tot de gemeenschappelijke gedeelten. Het huishoudelijk reglement mag niet in strijd zijn met de splitsingsakte.
Ja. Deze eis ligt er al sinds 2008, maar toen was er geen sprake van een minimumbedrag. Per 1 januari 2018 is de Wet verbetering functioneren VvE's van kracht. Deze wet bepaalt onder meer dat VvE's jaarlijks minimaal 0,5% van de herbouwwaarde van het complex dienen te reserveren. Hier mag onder voorwaarden van worden afgeweken.
Een MJOB is de meerjarenonderhoudsbegroting van de VvE, opgesteld door de bouwkundige. Deze begroting bevat een overzicht van het te verwachten planmatig onderhoud én de bijbehorende kosten voor bijvoorbeeld de komende vijftien jaar. Door ieder jaar één-vijftiende deel van de totale kosten te sparen, zorgt de VvE ervoor dat er voldoende geld gespaard is voor planmatig onderhoud.
Appartementseigenaren zijn maandelijks een (voorschot)bijdrage verschuldigd aan de VvE. De hoogte van deze bijdrage wordt bepaald aan de hand van de jaarlijkse begroting.
In de begroting staan de te verwachten kosten per jaar. De splitsingsakte geeft aan voor welk breukdeel per appartement bijgedragen moet worden in de kosten.
De kosten hebben betrekking op onderhoud, verzekeringen, elektra, schoonmaak en de jaarlijkse toevoeging aan het reservefonds. Welke kosten voor uw VvE van toepassing zijn, kunt u terugvinden in de begroting.
Door ieder jaar de begroting te actualiseren, zorgt de VvE ervoor dat de kosten en baten met elkaar in evenwicht zijn en blijven.
In de splitsingsakte staat vermeld voor welk breukdeel per appartement bijgedragen moet worden in de kosten. Dit is de reden dat de bijdrage per appartement kan verschillen.